Zoeken of gevonden worden?

Er tekent zich een steeds interessantere keuze af voor zowel ZZP’ers als voor opdrachtgevers en bemiddelingsbureaus. Ga je nu op een website publiceren wat voor opdracht je hebt te vergeven en ga je als opdracht-zoeker hierop reageren met een cv en tarief?

Of doe je het andersom door je als ZZP’er op een website te profileren met je gegevens in de hoop gevonden te worden door interessante opdrachtgevers? En ga je als opdrachtgever of bemiddelaar niet meer je behoefte publiceren, maar zoek je in zo’n pool of community naar die kandidaten met de juiste ervaring?

Het publiceren van opdrachten

Van oudsher zijn we gewend geraakt aan het publiceren van opdrachten. Er zijn dan ook vele tientallen, vermoedelijk zelfs honderden websites waar inhuur-opdrachten worden gepubliceerd.
Hieronder hele bekende en eenvoudige zoals interim-netwerk.nl en freelance.nl. Bij dit soort sites gaat je reactie vaak naar een onbekende opdrachtgever en heb je geen idee waarop wordt geselecteerd en wie de opdracht krijgt. Meestal hoor je niets meer op de je reactie omdat de opdrachtgever en/of het bureau ervoor kiezen om anoniem te blijven.

Maar er zijn ook volop opdrachtensites met uitgebreide informatie over de te volgen procedure en beschrijving van de werkzaamheden en de eisen. Alle bijna 50 overheids-marktplaatsen voor externe inhuur vallen ook hieronder.

Het zoeken van opdrachten

In toenemende mate komt ook een andere benadering in zwang. Professionals gaan zich profileren met een aangekleed profiel met hun vaardigheden, hun ervaringen en bijvoorbeeld ook met een korte video waarin zij zich voorstellen. Hun contactgegevens staan erbij evenals hun beschikbaarheid en het soort contract waarmee zij willen werken (bijv. ZZP of in loondienst).

En dan maar afwachten of er interesse is in hun unieke eigenschappen. Er komen meer en meer platforms op de markt die zich hierop richten. Meestal hanteren ze ook het uitgangspunt dat de kandidaat bepaalt wat er met zijn profiel(-gegevens) gebeurt en met wie hij/zij dat deelt. Linkedin is hier een eenvoudige voorloper van, maar mist belangrijke mogelijkheden zoals het in subcommunity’s kunnen verbinden met organisaties.

De gulden tussenweg?

Ook digitale hybride varianten zijn er volop. De opdrachten worden gepubliceerd op een site maar ook de uitgebreide profielen en zo kan iedere partij op zoek gaan naar wat hij wil.
Door al die verschillende mogelijkheden, waarbij ook de kosten uiteenlopen van gratis tot vele honderden Euro’s per jaar, wordt het maken van de juiste keuzes voor zowel inlener als bemiddelaar en ZZP’er steeds belangrijker.

Immers -en dat is de enige behoefte die zij samen delen- niemand heeft zin om te werken met veel verschillende portals, websites, marktplaatsen met verschillende inlogcodes, spelregels en look & feel. Het wordt spannend wie de winnaars zullen zijn op een in de nabije toekomst krapper wordende inhuurmarkt.

Mark Bassie, Symiongeassocieerde