‘Shitzooi’

Ik heb deze term al heel vaak horen vallen afgelopen periode. Heel veel ondernemers merken direct of indirect de dramatische gevolgen van de Corona-crisis. Het vertaalt zich direct of indirect in klantenverlies, omzetdaling, verdampende buffers, opbouw van schulden. Immers, de kosten lopen grotendeels door, waar inmiddels onvoldoende inkomsten tegenover staan. Mensen worden er ziek van. Niemand die dit had kunnen voorspellen en niet veel mensen hebben dan ook voldoende buffer opgebouwd. ‘Shit happens!’

‘Dit moet niet lang meer duren, anders betekent dit voor mijn onderneming het einde. Dan moet de stekker eruit. Ik zit zwaar in de problemen!’

Wij ervaren het ook

Klanten stellen uit, prioriteiten liggen anders, klussen vallen stil. We kunnen dan wel gaan treuren, maar proberen juist energie te steken en te krijgen door onze aandacht te verleggen. Niet gaan somberen, maar kijken wat er nog wél kan. En zo kwam ik op het volgende idee. Wanneer je in de problemen zit, moet je die snel oplossen. Wij willen graag anderen helpen goed met deze ‘zooi’ om te gaan.

Shit heeft ook zijn nut

Boeren zijn weer begonnen met het injecteren van hun mest in de weilanden. Zij gebruiken letterlijk hun shit om grond vruchtbaar te maken. Op den duur gaat hen dat helpen een grotere opbrengst te krijgen. Wij denken dat deze crisisperiode dan ook veel lessen in zich bergt waar je als ondernemer baat bij kunt hebben. Maar dan moet je ze wel zien. Nu wordt misschien wel duidelijk dat de (vaste) kostenstructuur niet past bij de omzet, of andersom. Tijd voor het nemen van rigoureuze maatregelen. Misschien ontdek je dat andere manieren van communiceren en thuiswerken voordelen oplevert, waar je graag structureel van wilt profiteren.
De vraag is hoe deze periode, hoe beroerd die ook is, je toch belangrijke inzichten kan geven voor jou, of voor je onderneming in de toekomst. Misschien is nu de tijd rijp om knopen door te hakken op vraagstukken waar je al een tijdje mee zit. Om te kiezen voor wat je echt wil, of te gaan doen wat je echt belangrijk vindt. De grotere levensvragen komen in een crisisperiode als nu sterk uitvergroot aan de oppervlakte. Natuurlijk denk je eerst ‘shit’. Maar wanneer je even afstand neemt, even wat dieper kijkt, ontdek je antwoorden. Antwoorden op misschien wel onbewust gebleven, maar essentiële vragen.

We helpen je uit de shit

Wij helpen je graag bij het verkennen van deze vragen en het vinden van de juiste antwoorden. Wij trekken de figuurlijke laarzen aan en helpen je door de waardevolle elementen eruit te halen. Dat kan op allerlei manieren:

  • door structuur aan te brengen en te helpen bij beoordelen van wat er gebeurt,
  • bij het vinden van oplossingen en het nemen van de goede beslissingen,
  • bij het maken van een analyse van het bedrijf en de bedrijfsvoering,
  • bij het vinden van nieuwe markten en een goede marketing,
  • bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie voor de toekomst,
  • het op interimbasis uitvoeren van passende maatregelen op de korte termijn.

We zijn niet te beroerd om vervelende maar noodzakelijke klussen voor je te klaren. Natuurlijk, er zijn grenzen aan wat wij kunnen. Maar twee weten meer dan een, o.a. door het bieden van andere perspectieven. Die helpen het zicht naar een zonniger toekomst te verhelderen.
We helpen u graag de spreekwoordelijke WC door te trekken om weer een frisse start te kunnen maken.

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Gerelateerde blogposts