Biedt executive search waarde bij huidig groot aanbod werkzoekenden?

De veranderende arbeidsmarkt

Het is evident dat er in de afgelopen jaren veel reorganisaties zijn uitgevoerd. Meestal betekende dat niet alleen een ingreep in structuur en samenwerking, maar ook in de bemensing. Zo is er in de financiële sector tot wel 30% in het personeelsbestand gesneden. Meer doen met minder mensen.  Wat betekent dat voor het vak van executive search? Kan een bedrijf zelf haar instroom organiseren, omdat er toch genoeg aanbod is op de open markt?

Zelf de instroom regelen

Voor een deel van de bedrijven is dat zeker waar. Bedrijven kunnen zelf hun instroom organiseren door handig in te spelen op de arbeidsmarkt en door social media effectief te gebruiken. Zeker als het bedrijf een recruiter of HR Manager in dienst  heeft om daarbij te helpen. Een professional die intern een analyse kan maken van wat er nodig is en het proces kan begeleiden van het zoeken, matchen en benoemen.

Want de juiste kandidaat aan boord nemen blijft een vak apart. Als consult executive search (of headhunter) maak je van alles mee. Soms om moedeloos van te worden, zoveel valkuilen zijn er onderweg waar het proces onverhoopt spaak kan lopen. Die valkuilen lijken zo evident  bij een ander, dat je je bijna niet voor kan stellen dat iemand erin trapt. Maar zo simpel is dat niet!

Uitbesteden als beter alternatief

En daarmee kom ik dan op de toegevoegde waarde van de headhunter. Natuurlijk is de essentie van het vak  om goede mensen te vinden. Die zijn niet altijd op de open markt te vinden, maar zijn vaak hard aan het werk. Verder moet ik als headhunter in begrijpelijk Nederlands en in de context van de doelstellingen van de business de brug slaan waarom mijn kandidaat een goede keuze is.

En natuurlijk is het verstandig om iets zinnigs te zeggen over doorgroeipotentieel en de ontwikkelbaarheid van competenties. Maar nog belangrijker is het om je klant te spiegelen en hem of haar te helpen omgaan met zijn onzekerheid. Die onzekerheid uit zich bijvoorbeeld in het zoeken naar zichzelf in een kandidaat, de mini-me, of in het zoeken naar externe bevestiging voor de eigen kandidaat zonder vooraf een goed profiel te maken.

En soms vragen opdrachtgevers om garanties die ik niet verzinnen kan. Die onzekerheid slaat een enkele keer wel eens  op jou als adviseur over en dan moet je sterk in je schoenen staan!

Waardering voor deskundigheid

Des te groter de eer om een nominatie te ontvangen van Fambizz, voor de aanbevolen Top 25 Executive Search bureaus voor familiebedrijven. Ze publiceerden vorige week ook een profielinterview met mij. Hierin wordt mijn rol toegelicht als “trusted advisor“.  Hier kun je het lezen:

Fambizz : HR is voor familiebedrijven een ondergeschoven kindje

Alette Boddendijk, Businesspartner Symion