6 tips voor managers en leidinggevenden

6 tips voor managers en leidinggevenden

6 tips voor managers en leidinggevenden 1280 710 Alex Janssen

Gebaseerd op de dagelijkse praktijk geef ik onderstaand 5 tips voor managers en leidinggevenden. Als je deze tips allemaal gebruikt dan garandeer ik je dat jouw baan per direct een stuk relaxter wordt en dat je team onverwacht goed gaat draaien. Goed in de zin van efficiënt en effectief.

  1. To manage is to get things done
    • Managers zijn vaak erg druk: met het aansturen van mensen, met het blussen van brandjes, met het behandelen van te veel mail, met het oplossen van lastige problemen, etc. En dat terwijl je rol er in deze tijd uit zou moeten bestaan de juiste omstandigheden te creëren voor je mensen.  Dat ze kunnen doen waarvoor ze zijn aangesteld en met een beetje geluk ook nog doen waar ze goed in zijn.
  2. Delegeer
    • Delegeren is het uitbesteden van werk aan mensen die je dat werk toevertrouwd, met controle op hoofdlijnen. Als je structureel bezig bent met werk dat mensen binnen jouw team zouden moeten doen, dan moet je meteen bij jezelf te rade gaan. Welk probleem bestaat er en hoe los ik dat op? Zorg voor autonome mensen binnen jouw team. Als ze dat niet zijn, dan horen ze er niet. Delegeer en regel terdege dat je controle op hoofdlijnen behoudt.
  3. Plan tijd in om “niets te doen”
    • Dat klinkt misschien als een droom, maar ik ben van mening dat managers af en toe niets moeten doen. Niet om op vakantie te gaan, maar om even rust te nemen. Je gedachten stoppen er niet mee, maar ervaar eens wat de groten der aarde allang weten: de beste oplossingen voor problemen of de mooiste ideeën worden juist gevonden in rust. Zie ook de blog van Rob.
  4. Zorg voor autonome medewerkers
    • Belangrijk punt in combinatie met tip 2: naarmate je mensen meer autonoom worden, kun je meer aan hen overlaten. Heel dominante of juist heel zorgzame managers creëren passieve medewerkers. Mensen kunnen meer dan je zou denken, maar jij moet ze daar dan wel de omstandigheden voor aanreiken, bijv. door minder zichtbaar aanwezig te zijn, of mensen te vragen om bij elke vraag met 2 oplossingen te komen.
  5. Zorg dat je tegengesproken wordt
    • Managers hebben niets aan meelopers. Zorg dat er mensen in je team zijn die je, respectvol, durven tegen te spreken. Ze zetten je aan het denken en dat, gecombineerd met tip 3, brengt je tot onverwachte oplossingen. Accepteer dat je mensen betere ideeën kunnen hebben dan jij (tip4). Waardeer ze voor hun inbreng en gun ze hun idee.
  6. Kies een sparring partner
    • Elke manager heeft een sparring partner nodig. Iemand die het tegenspreken op een diepere laag kan doen. Liefst iemand buiten je team die geen verstand van jouw business heeft. Wel van ‘mensen’werk, veranderingsmanagement en leiderschap.